کاهش چشمگیر بستری مجدد بیماران نارسایی قلبی با پیگیری پس از ترخیص
تازهترین دادههای واحدهای آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص در دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۴ نشان میدهد اجرای برنامههای پیگیری پس از ترخیص، نقش مؤثری در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی داشته است. به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۴ از مجموع ۶۶ هزار و ۱۷۸ بیمار ترخیص‌شده مبتلا به نارسایی مزمن قلبی (CHF)، تعداد ۴۶ هزار و ۲۱۷ نفر، معادل ۶۹.۸ درصد، تحت پوشش برنامه‌های آموزش و پیگیری پس از ترخیص قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، نرخ بستری مجدد در میان بیماران پیگیری‌شده تنها ۶.۵ درصد و میزان مراجعات برنامه‌ریزی‌نشده به مراکز درمانی ۵.۹ درصد ثبت شده است؛ این در حالی است که طبق مطالعات بین‌المللی، نرخ بستری مجدد بیماران نارسایی قلبی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش می‌شود.




